Vrijdag wordt een historische dag voor de Amsterdamse beurs: het oerbedrijf van Philips, de lichtdivisie, krijgt een eigen beursnotering. Hoe steekt Philips Lighting af tegen de concurrentie?
De gloeilampenfabriek uit Eindhoven. Zo wil technologieconcern Philips al tijden niet meer genoemd worden, maar licht is wel de basis geweest van één van de bekendste Nederlandse multinationals van de twintigste eeuw.
Daar komt vrijdag een eind aan. Philips splitst zichzelf op in twee bedrijven: de lichtdivisie wordt een zelfstandige onderneming, die voorlopig Philips Lighting heet. De kans dat die bedrijfsnaam op termijn verdwijnt is groot. Het Philips dat overblijft concentreert zich op medische apparatuur en consumentenproducten die gekoppeld worden aan gezondheidsthema’s.
Philips Lighting op de beurs
Philips Lighting heeft twee grote concurrenten in de wereld: de lichtdivisie van het Amerikaanse conglomeraat General Electric, en Osram. Laatstgenoemd bedrijf werd in 2013 apart naar de beurs gebracht door het Duitse technologieconglomeraat Siemens. Philips volgt nu dus een vergelijkbare route met zijn lichttak.
Voor beleggers biedt Osram het duidelijkste aanknopingspunt voor een vergelijking met Philips Lighting.
Meest simpel is om te kijken naar de 'aangepaste operationele winst' van beide bedrijven (in jargon: adjusted ebita). Bij Osram kwam dit winstcijfer afgelopen jaar uit op 567 miljoen euro, bij een omzet van 5,6 miljard euro. Ofwel: een winstmarge van 10,2 procent.
Uit het prospectus van Philips Lighting blijkt dat Philips in 2015 een aangepaste operationele winst behaalde van 547 miljoen euro, op een omzet van 7,5 miljard euro. Ofwel een winstmarge van 7,3 procent.
De winstmarge van Philips Lighting ligt dus een paar procentpunt lager dan die van Osram.
Donderdagochtend noteerde het aandeel Osram op 47 euro, wat het Duitse bedrijf een beurswaarde van 4,9 miljard euro geeft. Daarmee betalen beleggers 8,7 keer de ebita-winst van Osram over 2015.
De bandbreedte voor de introductiekoers van Philips Lighting ligt tussen de 18,50 en 22,50 euro. Als het lichtbedrijf tegen 22,50 per aandeel naar de beurs gaat is sprake van een beurswaarde van 3,4 miljard euro. Dat zou neerkomen op 6,2 keer de ebita-winst van 2015.
Winstmarge moet omhoog
De vergelijking is dus niet heel ingewikkeld: Philips gaat tegen een duidelijke korting naar de beurs, vergeleken met Osram, maar daar staat ook een duidelijk lagere winstmarge tegenover.
Het koerspotentieel van het aandeel Philips Lighting hangt dus vooral af van de vraag of het management beleggers kan overtuigen dat een aanscherping van de winstmarge richting 10 procent in het vat zit, na de beursgang.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl